4 tips om beter te kunnen omgaan met verdriet

Het ervaren van verlies kan één van de meest hartverscheurende processen zijn die we doormaken in het leven en rouw is een natuurlijk antwoord op verlies. Veel mensen denken dat rouwen alleen voorkomt als een geliefde sterft, maar er zijn ook nog veel andere vormen van verlies, waaronder: echtscheiding/scheiding, het verliezen van een baan en verhuizen om er maar eens een paar te noemen. Rouwverwerking kan zeer nuttig zijn om het rouwproces te ondersteunen en om je door alle gebieden waar je vastzit heen te helpen.

In veel opzichten is in de Nederlandse cultuur de dood nog steeds een moeilijk gespreksonderwerp. Vaak zijn mensen bang om de persoon die treurt pijn te doen als ze het woord ‘dood’ benoemen. Daarom zijn uitdrukkingen zoals iemand is ‘overleden’ of ‘hij heeft zijn broer verloren’ nog steeds gebruikelijk.

Natuurlijk bestaat er geen speciale formule of een absolute goede of slechte manier om met verlies om te gaan. Wat voor de een werkt, hoeft niet zoveel invloed te hebben op een ander. Het is een heel persoonlijke ervaring en gevoelens kunnen vaak de eerste paar dagen of weken in golven opkomen.

Er bestaat een model met de vijf fasen van rouw om mensen te helpen bij verschillende soorten verlies of een sterfgeval. Die vijf fasen zijn: ontkenning, woede, onderhandelen, depressie en acceptatie.

In werkelijkheid is rouw heel individueel en is het meestal meer een circulair proces dan een lineair proces. Sommige mensen ervaren mogelijk geen enkele fase en andere delen van het proces kunnen worden herzien voordat de volledige acceptatie van het verlies is bereikt.

Hier zijn enkele dingen om over rouwen in gedachten te houden:

1. Sta jezelf toe al die natuurlijke gevoelens te voelen en manieren te vinden om ze tot uitdrukking te brengen; houd een dagboek bij, schrijf een brief aan de overleden persoon of zoek een andere creatieve manier.

2. Wees zachtaardig voor en geduldig met jezelf.

3. Partners/vrienden kunnen tijd doorbrengen met hun geliefde die treurt en luisteren; wees open en erken de eigen middelen van de persoon en de verschillende manieren om met emotie om te gaan.

4. Alle aanhoudende problemen met slaap, eten, gemoedstoestand, libido, toename van geneesmiddel– en alcoholgebruik, verminderde energie die na een maand nog aanhouden, zijn de moeite waard om te bespreken en om extra hulp voor te gaan zoeken. Dit kan betekenen dat je je geliefde aanmoedigt om te praten met een naast familielid, een vertrouwde vriend, een spirituele leraar, een arts of een psycholoog.

Het oude gezegde “Tijd heelt alle wonden” is alleen waar als mensen stap voor stap de confrontatie aan gaan met hun grootste angsten en meest pijnlijke emoties.

Bezoek de website van Depsycholoog.nl, je psycholoog in Tilburg

https://www.depsycholoog.nl/tilburg/