Aggiez.nl
Image default
Internet

Bureauorganisatie: hoe je een bureau organiseert

Als je ooit naar je bureau hebt gekeken en een steek van frustratie voelde, ben je niet de enige. Je werkruimte georganiseerd houden is voor veel mensen essentieel, maar vaak lastig. Rommel stapelt zich snel op en het kan gemakkelijk zijn om overweldigd te raken door een rommelig bureau.

Gelukkig is het reorganiseren van een bureau een eenvoudige, gemakkelijke manier om controle over de werkruimte te krijgen en zelfs de productiviteit te verhogen. Met een beetje planning en strategie kun je je bureau organiseren om je dag productiever, minder stressvol en zelfs leuker te maken.

Of je nu op kantoor of vanuit huis werkt, een opgeruimde, georganiseerde bureau kan jou helpen zich klaar te voelen voor succes elke keer dat je aan jouw bureau zit. Hier lees je hoe je jouw bureau kunt organiseren om elke dag het meeste uit de werkruimte te halen.

Stap 1: verwijder de niet-essentiële dingen

Je bureau is je werkplek. Een werkruimte is van nature een plek waar je actief werkt om dingen voor elkaar te krijgen. Als het bureau hoog opgestapeld ligt met rommel, kun je niet effectief werken.

Rommel is niet alleen een doorn in het oog, het is ook een afleiding. Visueel kun je snel overprikkeld of overweldigd raken door een rommelig bureau. Het verwijderen van onnodige items maakt de werkruimte en jouw geest vrij, omdat je niet constant wordt herinnerd aan alle andere dingen die jij moet doen. Bekijk hier de Alternate kortingscode van deze maand.

Wat moet je doen met de dingen die je verwijdert? Bepaal welke items essentieel zijn en moeten worden bewaard, en berg die vervolgens op. Het kan helpen om een ​​specifieke lade of archiefkast te hebben voor de dingen waar je later aan moet werken. De producten die je niet echt nodig hebt, moeten worden opgeborgen of zelfs volledig worden weggegooid.

Stap 2: Pas op voor rommel dat zich ophoopt gedurende de week

Rommel bestaat uit die dingetjes die we gedurende de week verzamelen en die van vitaal belang lijken totdat ze dat niet zijn. Dingen zoals herinneringen met plaknotities of notities die je hebt opgeschreven om er later iets aan te doen, is rommel dat je kunnen afleiden van waar je op dat moment aan moet werken.

Zoek een plek voor deze herinneringen of verminder de rommel nog verder door digitale herinneringen te gebruiken. Deze methode zorgt voor minder rommel en stel je in staat om de herinneringen te controleren, zelfs als je niet achter jouw bureau zit.

Stap 3: Denk in hoogte

Vaak worden onze bureaus rommelig omdat we simpelweg niet genoeg ruimte hebben voor de dingen die we dagelijks moeten gebruiken. Als je vanuit een klein kantoor of een klein bureau werkt, moet je misschien creatief zijn met je organisatie om de chaos te overwinnen.

Gebruik planken, stapelbare opslag eenheden of andere opslag die extra opslagruimte biedt zonder oppervlakte in beslag te nemen. Als een bureau lades heeft, zul je misschien ook merken dat het toevoegen van lades je kan helpen om orde op zaken te stellen en een deel van de rommel van het werkoppervlak te verwijderen.

Stap 4: Laat het stromen

Probeer bij het organiseren van een bureau alles zo in te richten dat het goed voor je voelt. Houd de computer centraal en stel de tools die je regelmatig gebruikt zo in dat ze binnen handbereik zijn.

Veel mensen werken het liefst van links naar rechts. Binnenkomend werk gaat bijvoorbeeld aan de linkerkant van het bureau en vervolgens naar het heldere midden terwijl je eraan werkt. De rechterkant van het bureau is meestal gereserveerd voor voltooid werk, nietmachines en andere uitgaande items. Ongeacht hoe jij de stroom van jouw bureau organiseert, zorg ervoor dat het voor je werkt.

Stap 5: Vergeet niet onder jouw bureau te kijken

Een plek die vaak over het hoofd wordt gezien bij het organiseren van een bureau, is de ruimte onder het werkblad. Als je een computer of telefoon gebruikt, hangen er waarschijnlijk draden of snoeren naar beneden en nemen ze ruimte in beslag. Door deze georganiseerd te houden, wordt de rommel verminderd en struikelgevaar voorkomen.

Als je de neiging hebt om dingen onder je bureau te verstoppen om ruimte vrij te maken, overweeg dan te investeren in een aparte kast of dossierkast alleen voor dat doel. Het helpt niet alleen de rommel te verminderen en je georganiseerd te houden, maar je elimineert ook nog een struikelgevaar in de werkruimte

Stap 6: Ga digitaal

Vaak kunnen we veel van onze dagelijkse rommel wegnemen door pen en papier simpelweg te vervangen door een digitaal alternatief. Probeer te zien hoeveel van de rommel kan worden gedigitaliseerd, en je zult aangenaam verrast zijn te ontdekken dat je niet zoveel papierwerk hoeft bij te houden als jij denkt.

Alles wat niet gedigitaliseerd kan worden, kan natuurlijk nog netjes worden opgeborgen. De sleutel is om voor alles een plek te hebben en alles op zijn plaats te houden.