Een agressietraining volgen bij jou in de buurt

Heb jij of een agressie-incident meegemaakt? Dit kan een heel indringende ervaring zijn die je graag wilt delen met iemand. Hier lees  je tips over hoe je deze nare ervaring op een gezonde manier kunt verwerken. Ook kan een agressietraining helpen. Het eerste gesprek tijdens de agressietraining is goud waard. Al er dan voldoende aandacht en zorg is, ontstaat er zelden een trauma. 

Hoe werkt het?

Volg je een agressietraining na een incident? De verantwoordelijkheid die de medewerker heeft is het melden van het incident aan een collega/teamleider of manager. Richt dan alle aandacht op de medewerker die een incident heeft meegemaakt, zorg dat de medewerker zijn verhaal kan doen.

Indien de medewerker naar huis wil, vraag dan of er iemand is om de medewerker thuis op te vangen Indien er thuis geen opvang is, regel dan zo nodig opvang buiten de organisatie. Indien de medewerker naar huis wil, vraag dan of deze in staat is om te rijden, regel anders vervoer.

Vragen 

Spreek met de medewerker een contactmoment af nog dezelfde dag. Heeft de medewerker fysiek letsel? Indien dit er is, bekijk afhankelijk van de ernst wat er moet gebeuren, zelf pleisters plakken, naar arts of ziekenhuis gaan. Indien er voor arts of ziekenhuis wordt gekozen, ga dan zelf mee. Ook wordt tijdens de agressietraining de aangifte te sprake gebracht.  Afhankelijk van de situatie kan aangifte meteen gedaan worden, of de dag erna. Ook wordt er tijdens de agressietraining besprioken hoe de medewerker wilt dat er in het team of op de afdeling wordt omgegaan met het incident.

Het tweede gesprek vindt binnen een week na het incident plaats. In deze agressietraining zijn de aandachtspunten erkenning geven, navragen beleving, reconstructie, informatie over verwerking en acties die de coach inmiddels heeft ondernomen. Er kan na deze agressietraining ook nog een derde gesprek zijn. Dit is vaak evaluatief,  bij een trauma is het informatief en verwijzend naar hulpverlening.