Vandaag de dag worden veel e-commercebedrijven met hetzelfde probleem geconfronteerd wanneer zij beginnen te groeien: het onderhouden van een uitgebreide, bijgewerkte, georganiseerde en consistente catalogus voor verschillende verkoopkanalen, en daarnaast het hoofd bieden aan internationalisering. Dit alles terwijl zij hun klanten een uitstekende en aantrekkelijke service bieden. Veel bedrijven onderschatten dit probleem en eindigen met alle productinformatie in één Excel-spreadsheet, de verkoopgeschiedenis in CRM en de prestaties van elk verkoopkanaal in een ander. Jouw catalogus op deze manier beheren is noch ideaal, noch schaalbaar op lange termijn. Als al deze informatie versnipperd is, zal jouw team minder productief zijn en fouten veroorzaken in het orderbeheer en bijgevolg het vertrouwen van de klant verliezen. De oplossing voor deze problemen is te investeren in beheer technologie. Om dit soort problemen te voorkomen, implementeren steeds meer winkels een PIM-systeem (Product Information Management), een instrument dat tot doel heeft alle informatie over de producten in jouw bedrijf te verenigen. Wat is een PIMEen PIM-systeem is een beheersinstrument dat alle informatie over de producten van een onderneming centraliseert. Met andere woorden, het is een soort CRM dat is aangepast aan de uitdagingen waarmee een e-commerce tegenwoordig te maken heeft, en waarin alle informatie met betrekking tot jouw producten wordt opgeslagen. Enkele van de typische velden die een PIM-systeem opslaat zijn de volgende: – Basis productinformatie (naam, model, merk, SKU, categorie, enz.); – Technische specificaties en kenmerken; – Beschrijvingen en multimedia-inhoud die in het productbestand zijn opgenomen; – Verkoopkanaal en marktinformatie; – Beschikbare voorraad; – Annotaties voor elk product; – Geschiedenis van de veranderingen: variaties in beschrijvingen, prijzen, enz. Vergeet niet dat deze informatie volledig aanpasbaar is aan jouw bedrijf. Bovendien kunt je jouw catalogus rechtstreeks importeren vanuit jouw Excel-spreadsheets of jouw CRM. Vermindering van foutenStel dat je nieuwe kanalen wilt uitproberen, je besluit bijvoorbeeld om een winkel te openen op Facebook. Maar het blijkt dat de persoon die verantwoordelijk is voor het uploaden van de producten, werkt met een verouderd Excel-bestand. De productpagina’s van de Facebook-shop zullen onjuiste informatie bevatten. Met een PIM-systeem is alle catalogusinformatie gecentraliseerd en up-to-date en kunt je de productbladen voor elk kanaal vanuit het PIM zelf bewerken. Bovendien zal de PIM je verwittigen als er inconsistenties optreden in de productbestanden van de verschillende kanalen. Verminder het retourpercentageAls je ooit een retourzending in een online winkel hebt gedaan, hebt je misschien gezien dat een van de mogelijke redenen is: “Onjuiste productbeschrijving”. Dit komt vaak voor bij het beheer van verschillende verkoopkanalen. Stel dat een klant een witte outfit bestelt, maar de zwarte kleurvariant ontvangt omdat de voorraadgegevens verkeerd waren. Als de klant besluit ze terug te sturen, krijgt hij uiteraard zijn geld terug, maar zal hij zeker negatieve feedback achterlaten. Het centraliseren van productbladen helpt het retourpercentage te verlagen en de winkelervaring van jouw klanten te verbeteren. ConclusiesEen PIM systeem van Skwirrel is een uitstekend hulpmiddel wanneer jouw onderneming begint te groeien. Het stelt je in staat de typische fouten te verminderen die leiden tot verloren verkoop. Verbeter jouw marketingstrategie. Verhoog de productiviteit van jouw team en vergemakkelijk de internationalisering.
|