Elektrische auto industrie: nieuwe investeringen, nieuwe winnaars?

Is de auto-industrie klaar voor de omslag van benzineauto’s naar elektrische auto’s? De elektrische auto zien we steeds vaker op de weg. Op elke straathoek is wel een elektrische laadpaal en auto te vinden (van een Nissan Leaf tot een Tesla). Vele autofabrikanten/merken hebben dan ook in ieder geval een elektrische auto in hun assortiment.

2030 doelstelling

De doelstelling van het kabinet is dat er in 2030 geen C02-uitstotende auto’s meer worden geproduceerd. Ondanks er tekenen zijn dat grote autofabrikanten beginnen te schuiven is het de vraag of deze doelstelling van het kabinet te halen is. Aan het eind van 2016 waren er op de Nederlandse wegen 13.000 volledige elektrische auto’s, tegenover acht miljoen overige voertuigen. Er zal dus nog aardig wat moeten veranderen om de doelstellingen van het kabinet te halen.

Minder onderhoud op elektrische voertuigen

Het produceren van elektrische auto’s brengt in bepaalde opzichten voordelen met zich mee. Het produceren van een elektrische motor is namelijk eenvoudiger te produceren dan een verbrandingsmotor. Daarnaast is zo een elektrische motor eenvoudiger te onderhouden. Aan de andere kant is het grote batterijen-pakket dat een elektrische voertuig met zich meebrengt wel ingewikkelder. Elke elektrische voertuig heeft dan ook zeker een paar honderd kilo batterij aan boord. Volgens diverse experts kan die batterijproductie dan ook best een bottleneck worden voor vele autofabrikanten. Het vergt namelijk grote investeringen. Zo denkt Volkswagen, tot 2030, vijftig miljard te besteden aan batterijen. De vraag is dan ook wie de verliezers zullen zijn van de “nieuwe” auto-industrie?

http://reithpower.nl/