Aggiez.nl
Image default
Relatie

Hoe ga je om met een partner die veel piekert?

Jammer genoeg komt het nog steeds erg vaak voor dat er relaties zijn waarin de partner of partners iets vervelends hebben meegemaakt in een vorige relatie. Wanneer deze mensen een nieuwe relatie instappen dan nemen ze vrijwel bijna altijd die ervaringen mee in hun nieuwe relatie. Zo kunnen ze veel gaan piekeren over verschillende situaties of gebeurtenissen in een relatie, waardoor ze gaan piekeren en angst creëren. Als partner kan je je partner helpen in dit soort situaties, waarin hij of zij gaat piekeren en dus bang wordt dat er iets vervelends gaat gebeuren. In deze blog worden tips gegeven over wat je kan doen om je partner te helpen. 

Communiceren 

Communiceren is 1 van de belangrijkste dingen die je moet doen in een relatie. Blijf altijd communiceren, ook al zijn het ook onderwerpen die minder leuk zijn. Ga vooral ook geen dingen voor je houden om de ander niet te kwetsen. In de meeste gevallen kwest je daar je partner uiteindelijk juist mee en dat is iets wat iedereen zou willen vermijden in een relatie. Iemand die veel piekert wil meestal dan ook graag alles weten, zodat diegene zijn/haar hoofd rustig kan houden. Probeer dit dan ook zeker te doen. Je hoeft zeker niet alles te delen met je partner, maar probeer belangrijke dingen te bespreken. Scheiden in het buitenland wat je moet weten. 

Als je niet goed weet wat je moet doen in een situatie waarbij je partner aan het piekeren is, dan is het een goede oplossing om te vragen hoe je partner zich voelt. Wellicht kan je ook vragen wat jij kan doen als partner om te helpen. 

Ademhalingsoefeningen 

Ademhalingsoefeningen kunnen ontzettend helpen wanneer je partner piekert of een paniekaanval heeft. Probeer samen wat ademhalingsoefeningen te doen, zodat de ander wat rustiger wordt en zo dus ook weer door kan gaan met zijn/haar dagelijkse activiteiten. 

Het helpt heel erg voor je partner als je er voor degene bent en helpt waar nodig is. Tijdens een paniekaanval weet je partner misschien niet goed wat hij of zij kan doen en wanneer jij rustig wat ademhalingsoefeningen uitvoert dan kan je partner daar rustig aan meedoen en dus ook snel rustig worden.