Omgaan met mensen die agressief zijn, die intimiderend overkomen, die nare opmerkingen maken en die schreeuwen naar je is heel lastig. Zeker als het je werk is en jij hier de hele dag mee te maken krijgt. Dan moet je er zeker voor zorgen dat je sterk in je schoenen staat, maar makkelijk is dat niet. Een van de plekken waar werknemers veel negativiteit over zich heen krijgen, is in de zorg. Wanneer je in de zorg werkt, dan stel je je dienstbaar op. Dag in dag uit zorg je voor mensen en dan is een beetje waardering heel erg fijn. Het is fijn als een patiënt dankbaar is voor jou en dat ook laat merken. Maar soms kunnen er ook patiënten zijn die niet zo vriendelijk zijn, zij zien niet in dat jij je best doet en probeert ze te helpen. Je hebt soms zelfs wel eens patiënten die erg agressief uit de hoek kunnen komen, en als hulpverlener is dat natuurlijk erg vervelend. Toch kan jij het gedrag van je patiënten niet beïnvloeden, maar je kan je eigen gedrag wel veranderen.
Het zal altijd gebeuren dat er patiënten vervelende opmerkingen maken of agressief zijn, daar kan je niks aan veranderen. Het enige wat jij kan doen, is leren hoe je met zulk grensoverschrijdend gedrag in de zorg om kan gaan. Daarbij leggen wij de focus op veerkracht. Als je veerkrachtig bent, dan kan je goed met stressvolle situaties omgaan en zie je in elke lastige situatie een mooie uitdaging. Want alleen met positiviteit kan je agressief gedrag tegen gaan. En wij van Zelfsterk helpen jou en jouw team daar graag bij tijdens onze groepsdynamiek in de zorg training. In deze cursus leer je hoe je hier het beste mee om kan gaan. Wij bieden jou de tools aan om sterker in je schoenen te staan en veerkrachtiger te zijn. |
https://www.zelfsterk.nl/ |