Ervaringen creëren herinneringen. Wanneer je je een bijzonder opmerkelijk moment uit je verleden herinnert, is de reden dat het zo duidelijk is vanwege de ervaring die het voor je heeft gecreëerd. Een geweldige ervaring is een krachtig iets: het genereert emoties en heeft een blijvende impact op de ervaarder. Dat betekent dat ervaringen een ongelooflijke kans bieden voor merken om in contact te komen met klanten, wat leidt tot loyaliteit en groei. Maar hoe kan een merk een beleving creëren en wat maakt die beleving zo geweldig? Wat is een brand experience en waarom zijn ze zo belangrijk?Voordat we ingaan op de how-to van het creëren van een brand experience, laten we eerst een stap terug doen en duidelijk maken wat we bedoelen als we het hebben over een ‘merkervaring’. Columbia Business School gebruikt deze definitie: ”Merkbeleving wordt opgevat als sensaties, gevoelens, cognities en gedragsreacties die worden opgeroepen door merkgerelateerde stimuli die deel uitmaken van het ontwerp en de identiteit, de verpakking, de communicatie en de omgeving van een merk.” Simpel gezegd, is een merkervaring een persoonlijke, live interactie tussen een merk en haar consumenten. Het komt IRL voor, waarbij audiovisuele middelen, locaties, mensen en meer worden gebruikt om de vijf zintuigen aan te boren en het ongrijpbare concept van ‘merk’ om te zetten in iets heel concreets en aanwezigs. Brand experiences zijn participatief en hands-on, waarbij consumenten actief deelnemen aan de ervaring. Merken gebruiken al lang live ervaringen als een manier om betekenisvolle relaties met mensen op te bouwen, maar door technologische vooruitgang zijn ze de afgelopen jaren meer betrokken en gevarieerder geworden. Door gebruik te maken van digitale storytelling-tools, sociale media, slimme apparaten en meer, hebben merken vrijwel eindeloze mogelijkheden om een brand experience op te bouwen. Meer mogelijkhedenHet is handig dat er nu meer mogelijkheden zijn voor brand experiences dan voorheen, want ook merkbelevingen vormen een belangrijkere rol dan ooit. Consumenten waarderen ervaringen nu eenmaal boven materiële objecten, wat betekent dat merken aan meer moeten denken dan alleen productkenmerken wanneer ze hun doelgroep proberen te bereiken. Bovendien veroorzaken experiences sterke én blijvende emoties, waardoor de kans groter wordt dat een consument een actieve pleitbezorger van een merk wordt. Uit een wereldwijd onderzoek bleek zelfs dat 59% van de mensen brand experiences meer waarderen dan enkel marketingactiviteiten. Brand experiences stellen bedrijven in staat om belangrijke gegevens te verzamelen over de consumenten die deelnemen aan de ervaring, wat vervolgens kan leiden tot betere marketinginspanningen. Bovendien zullen deelnemers waarschijnlijk berichten over de ervaring op sociale media plaatsen, waardoor het bereik van het evenement wordt uitgebreid naar degenen die er niet persoonlijk bij konden zijn. Ontdek alle gemakken van een brand experience en laat Bruns je helpen. |
https://www.bruns.nl/werkvelden/brand-experience-center |