Zoekmachinemarketing, wat is het en hoe pas ik het toe?

Als je een commerciële website hebt, dan wil je daar geld mee verdienen. Maar dan is wel een voorwaarde dat je website wordt bezocht. Alleen een bezoeker ziet wat je hebt aan te bieden. Er zijn echter ontelbare websites. Maar gelukkig zijn er zoekmachines. Die helpen gebruikers om de informatie op het web te vinden, die men zoekt. De gebruiker voert een zoekopdracht in en krijgt van de zoekmachine de zoekresultaten terug, waarvan die machine heeft bepaald dat die goed aansluiten bij de zoekopdracht. Je website dient dus gevonden te worden door de zoekmachine. Dat is de eerste stap. Vervolgens neem je maatregelen om zo hoog mogelijk in die zoekresultaten te komen. Dan krijgt je website meer bezoeken en neemt de kans toe dat je wat verkoopt. Maatregelen nemen om je omzet te vergroten, vallen onder de kop marketing. Vanwege de rol die zoekmachines daarbij spelen, praten we hier van zoekmachinemarketing.

Wat is zoekmachinemarketing?

Deze marketing is het op een doordachte manier gebruikmaken van zoekmachines om je omzet te vergroten. Die marketing wordt opgedeeld in twee deelterreinen, namelijk Search Engine Optimalization (SEO) en Search Engine Advertizing (SEA). SEA is het adverteren via zoekmachines. Dat betekent dat tegen betaling en volgens een bepaald algoritme reclameboodschappen bij zoekresultaten komen te staan. We concentreren ons hier echter op SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie. Met andere woorden je probeert zo goed mogelijk in te spelen op hoe een zoekmachine werkt, om zo voor jou gunstige zoekresultaten te krijgen. Dat betekent dat je website in laten we zeggen de eerste 30 zoekresultaten terechtkomt. Een lage notering in de zoekresultaten betekent dat de kans zeer klein is dat een zoeker je website via een zoekmachine vindt. Daar bestaat echter geen handleiding voor en dus moeten we het doen met wat de eigenaren van de zoekmachines daarover schrijven en onze ervaring.

 

SEO-maatregelen

Als een zoeker informatie zoekt, die ook op jouw website is te vinden, dan dient je website in de zoekresultaten terug te vinden zijn, en liefst zo hoog mogelijk. Het is daarom belangrijk om je in de schoenen van de zoeker te plaatsen en na te denken over welke zoekopdracht een zoeker zou kunnen gebruiken. Tenminste dienen sleutelwoorden van zoekopdrachten op je website te staan. Bij voorkeur alle sleutelwoorden en in het meest optimale geval in dezelfde volgorde. Het is ook belangrijk dat de zoeker relevante en nuttige informatie op je website vindt. Middels de zoekopdracht is duidelijk wat wordt gezocht. Naast de noodzaak dat de zoeker bij je website terechtkomt, is het belangrijk dat die enige tijd op je website blijft, wat namelijk de kans op een verkoop verhoogt. Je website stijgt ook in de zoekresultaten als de zoekmachine op andere websites links naar die van jou vindt. Maar niet zomaar een link. Die moet namelijk zijn opgenomen in een stuk tekst, die relevant is voor je website.

Online marketing uitbesteden

Als je via je website wilt verkopen, dan is het zaak om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines te komen. Daarvoor neem je maatregelen voor zoekmachineoptimalisatie, waarvan we hier voorbeelden gaven. Pas die en andere toe om meer rendement uit je website te halen.

https://cherry-marketing.nl/